Algorytmy Google są stale aktualizowane, a ich umiejętności poszerzane. To, co było dla nich typowe jeszcze jakiś czas temu, obecnie stanowi tylko ułamek tego, co potrafią. Dobra znajomość algorytmów (Pandy, Kolibra, Gołębia, Pingwina i wielu innych) jest niezbędna do tego, aby pozycjonowanie strony internetowej odbywało się zgodnie z aktualnymi wytycznymi wyszukiwarki Google.
Algorytmy odgrywają niezwykle ważną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. Są to bardzo złożone programy odpowiedzialne za ocenianie witryn i ich zgodności z aktualnymi wytycznymi Google w przeróżnych obszarach. Należy mieć na uwadze, że często ulegają zmianom – z tego względu konieczne jest, aby śledzić wszelkie aktualizacje oraz rejestrować choćby najmniejsze wahania w tym zakresie, czyli wykonywać pełny audyt strony www. Co prawda niektóre z nich są na tyle niewielkie, że trudno zarejestrować, że w ogóle do nich doszło. Co jakiś czas wprowadzane są jednak aktualizacje na tyle ważne i spore, że ich znajomość jest konieczna.
Znajomość algorytmów oraz ich aktualizacji umożliwia zorientowanie się w zmianach poczynionych w rankingu stron oraz ruchu organicznym. Pozwala także na zoptymalizowanie strony pod kątem nowych wytycznych wyszukiwarki Google. Znajomość zasad oceniania zawartości witryn jest niezwykle ważna, aby profesjonalne pozycjonowanie było możliwe do przeprowadzenia – nie tylko w zakresie tego, co należy uczynić, ale także licznych praktyk niedozwolonych, których stosowanie może skutkować karą od Google.