Narzędzia SEO stanowią bardzo skuteczny i praktyczny arsenał niezbędny do pracy nad pozycjonowaniem stron. Bez nich trudno mówić o efektywnym monitorowaniu serwisów internetowych czy prowadzeniu skutecznego Content Marketingu. Można powiedzieć, że bez odpowiednio dobranych narzędzi zadania SEO są niemal niewykonalne – gdyby przeprowadzać je ręcznie, efekt prac byłby bardzo daleki od zamierzonego.
Badanie słów kluczowych, śledzenie zmian i aktualizacji na stronie, analiza konkurencji, zarządzanie klientami, fakturowanie – to tylko niektóre możliwości, jakie dają narzędzia SEO. Jednym z przykładowych i najczęściej stosowanych przez specjalistów jest Google Search Console – darmowa platforma dedykowana administratorom stron internetowych oraz firm oferujących pozycjonowanie. Składa się z wielu praktycznych narzędzi przeznaczonych m.in. do analizowania linków wewnętrznych i zewnętrznych, sprawdzania map witryn czy analizy widoczności strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Inwestowanie w specjalistyczne narzędzia SEO jest konieczne do tego, aby przeprowadzać skuteczną optymalizację stron internetowych oraz w porę reagować na wszelkie zmiany w tym obszarze. Narzędzia SEO służą również do przewidywania zmian w algorytmach oraz dostosowywania się do najświeższych aktualizacji. Obecnie do dyspozycji jest całe mnóstwo rozwiązań, które sprawiają, że pozycjonowanie stron internetowych przebiega efektywniej i znacznie szybciej.